Sådan får du gang i morgenmad to-go
Morgenmad to-go er utroligt populært. I en travl hverdag er det ikke alle, der har tid eller lyst til at sidde længe over morgenmaden. Flere hoteller og caféer vælger at imødekomme dette behov ved at tilbyde morgenmad to-go. Samtidig har konceptet den klare fordel for dig som ejer eller medarbejder, at det meste kan forberedes i forvejen. Du kan eventuelt vælge at give kunderne mulighed for at forudbestille deres to-go morgenmad, hvilket ovenikøbet kræver færre personaleressourcer.
Vi giver dig her i artiklen vores bedste tips til, hvordan du får godt gang i to-go markedet. Derudover giver kokken, Rasmus Bundgaard, sit bud på 3 lækre og enkle to-go morgenmadsløsninger.
5 tips til dig, der vil få succes med at sælge morgenmad to-go:
#1 Vælg råvarer af høj kvalitet
#2 Match pris med kvalitet
#3 Husk bite-size – det skal være nemt at spise på farten
#4 Servér morgenmad to-go hele dagen
#5 Vær synlig på sociale medier
Grib mulighederne
Giv morgenfolket det de vil have – uanset om det er en langsom og nydelsesfuld morgen, hvor der er god tid til morgenmåltidet, eller når morgenmaden skal med på farten. Det kan være, at du allerede har gjort dig erfaringer med morgenmad to-go, hvis ikke kan vi sikre dig for, at er der stor potentiale for at skabe mere omsætning på morgenmad. Nedenfor giver vi dig nogle gode råd til at komme i gang med morgenmad to-go.
Gør det enkelt, men godt
Enkle løsninger kan være lige så gode som store buffeter, så længe råvarerne er af høj kvalitet og valgt med omhu. Friskpresset juice, god kaffe, frisk frugt og godt bagværk er essentielle elementer i en lækker morgenmad to-go. Vær opmærksom på at det skal være nemt at spise på farten – det skal være nemt at transportere. Hold det enkelt – adskil madvarer fra hinanden, så de ikke rodes sammen.
Se vores udvalg af godt brød til din to-go-morgenmad her
Opgradér din to-go-morgenmad med noget sødt, du kan se vores udvalg her
Lav overskuelige menuer
Fokusér på to eller tre menuer til din to-go morgenmad. Overskuelige løsninger gør det nemt for dine kunder at vælge det indhold, der falder i deres smag. Dertil kan du lave forskellige tilvalg fx kaffe, te og juice.
Få ekstra omsætning fra gaden
Mange spisesteder oplever, at to-go-løsninger er et hit bland potentielle kunder, der ellers bare ville være gået forbi hotellet eller caféen på vej til arbejde. Invitér folk ind fra gaden til morgenmad to-go og oplev muligheden for at skabe ekstra omsætning på en nem og overskuelig måde. Mange af dine kunder vil gerne købe morgenmad to-go til en pris, der matcher kvaliteten.
Vær synlig på de sociale medier
Du er sikkert allerede til stede på Facebook og Instagram eller andre sociale medier. Men udnyt de sociale medier både proaktivt og strategisk til at øge din omsætning. Fortæl fx kunderne, hvad du tilbyder på to-go-menuen. Dine stamkunder deler sandsynligvis gerne dine opslag eller egne oplevelser med dit spisested, og dermed hjælper de med at sprede budskabet.
Tilbyd ’all day breakfast’
Morgenmaden er populær dagen lang, så hvorfor ikke skabe menuer, du kan sælge to-go hele dagen? Gør dine eksisterende retter til morgenmadsretter, fx kan både sandwich og burgere tvistes, så de kan spises både morgen, middag og aften.
Kok Rasmus Bundgaard giver her sit bud på 3 lækre og enkle to-go morgenmadsløsninger:
Den salte & søde
- Mini wienerbrød med frugt
- Frisk frugt vendt med myntesirup serveret i engangskop m. ske
- Drikkeyoghurt med skovbær
Den sunde
- Rugbrødssandwich med avokado og hjertesalat
- Æble skåret i mundrette stykker
- Stænger af gulerødder og bladselleri
- Kefir smoothie med spinat og honning
Den klassiske
- Rundstykke med ost
- Rundstykke med rullepølse
- Mini wienerbrød med frugt
- Appelsin- eller æblejuice