Styrk din synlighed via Facebook – nemt og billigt
Kun ca. 2-5% af dine følgere ser dine Facebook-opslag, hvis du blot laver et helt almindelig opslag. Eller sagt på en anden måde, mellem 95-98% af dine potentielle kunder ser IKKE dit opslag. Læs med her og få nogle lette fif til hvordan du effektivt udnytter annoncemulighederne på Facebook.
Som restauratør er du naturligvis først og fremmest interesseret i at være synlig for dine potentielle kunder – ikke de flere millioner af danskere, der dagligt er aktive på Facebook. Men hvordan sikrer du dig, at dine opslag bliver set af netop DINE potentielle kunder? Dette giver vi svar på nedenfor. Vi giver nyttige tips til, hvordan du med få klik og en lille sum penge bliver mere synlig på Facebook og dermed kan lokke flere kunder til din café eller restaurant.
Det gode Facebook-opslag
Inden du går i gang med at annoncere, skal du naturligvis have lavet et rigtig godt opslag:
- Tænk video først: Som cafe-ejer skal du ud at vise dit ansigt! Få én af dine kollegaer til at optage en kort mobil-film af dig, der eksempelvis tilbereder jeres lækre take-away retter.
- Vær kreativ: Opslagets video eller billede skal kunne tale for sig selv. Facebook-brugere reagerer på det kreative indhold i dit opslag før de læser teksten (hvis de overhovedet gør det) og derfor bør din potentielle kunde kunne se videoen eller billedet i opslaget og tænke ’wow det ser lækkert ud, hvilken café eller restaurant tilbyder dette…?’
- Læg op til interaktion: Det opslag du vælger at booste, bør være det opslag, som du selv vurderer vil skabe flest delinger, kommentarer og tags. Jo mere interaktion, jo større rækkevidde.
#1 Annoncér eller boost dine opslag
Når du vælger at bruge Facebooks annonceringsmuligheder, kan du sikre dig, at dine kunder (og potentielle nye kunder) ser netop dine opslag. Det kræver en smule teknisk kunnen at opsætte annoncer på Facebook. Hvis du ikke har mod på at springe ud i det projekt, kan du nøjes med at bruge Facebooks boost-funktion.
Sådan gør du:
Både med boost-funktionen og annoncerne betaler du Facebook for at dele dine opslag med et større antal mennesker, end det ellers ville være tilfældet. Forskellen er, at annoncer er mere komplicerede at sætte op, men tilsvarende mere effektive. Hvilken af de to muligheder, du vælger, er selvfølgelig helt op til dig.
#2 Vælg et budget
Med blot 100 kr. kan du nå 2.500 potentielle kunder i din by. Hvis dit opslag har en god video eller et godt billede samt et relevant budskab, så kan du godt forvente at ramme 2.500 potentielle kunder i dit valgte lokalområde for blot 100 kr.
#3 Annoncér lokalt
Nu skal du udvælge din kernemålgruppe, så du udnytter dine annonceringskroner bedst muligt.
Det er helt oplagt at henvende dig til de mennesker, der befinder sig i dit nærområde, eftersom det nu engang er lettest for dem at lægge vejen forbi dit spisested. Desuden er det mere sandsynligt at få lokale gæster som stamkunder end turister fra den anden ende af landet.
For at nå potentielle kunder i dit nærområde, kan du målrette dine annoncer for dine potentielle kunder inden for en given radius fra dit spisested.
Sådan gør du:
Få mere hjælp på YouTube
Der findes et utal af gode YouTube-videoer, der helt enkelt guider dig igennem Facebooks annonceringsmuligheder. Men vær dog opmærksom på afsenderen af YouTube-videoen, da alle har mulighed for at uploade videoer på platformen.