Sandwiches, succes og god forretning
Nadias Sandwich er Aalborgs største sandwichkæde, som er ejet af Pia Rieland og Adnan Jabr. For mere end 20 år siden overtog parret deres første fælles sandwichbar, og sidenhen har forretningen udviklet sig til en kæde af fem sandwich-forretninger og et produktionskøkken. Læs med her og find ud af, hvad det kræver for at opnå sandwich-succes og få samtidig Adnans bedste råd og anbefalinger.
Adnan er uddannet kok og passioneret for at finde brød, fyld og dressinger, der får kunderne til at vælge Nadias Sandwich, som deres foretrukne sandwichsted. Samtidig har Pia og Adnans bevist at deres koncept er stærkt, samt at de driver en god forretning – selv i krisetider.
Fra krise til digital succes og salg
Adnan handlede hurtigt ved at omlægge sin strategi, da Coronakrisen ramte Danmark. Krisen forårsagede et styrtdykkende salg hos Nadias Sandwich. De tomme sandwichforretninger fik Adnan til at investere i sin webshop og for sin online annoncering med henblik på at komme til kunderne, hvis de ikke kunne komme til Nadias Sandwich.
Adnan fortæller, ”vi har prissat vores sandwiches som ægte nordjyder – med meget konkurrencedygtige priser. Men vi valgte alligevel at kickstarte vores online salg og take away-løsning med en introrabat – og det virkede. Der gik ikke lang tid, før vi havde flotte salgstal igen. Siden har vi opfordret vores kunder til at bestille online, så deres ordre er klar, når de afhenter den. Det bidrager til et godt flow og er samtidig fordelagtigt, når virksomheder eller større selskaber bestiller sammen.”
Masser af kunder, men ingen kø
Lange køer og en bimlende telefon er for mange et tegn på popularitet og succes, men dette er ikke tilfældet hos Nadias Sandwich. Faktisk ringer telefonen aldrig, hvilket er et bevidst valg, så medarbejderne i butikken kan få ro til at betjene de kunder, der er fysisk i butikken.
“Vores kunder forventer gode råvarer, godt bagværk og ikke mindst lækkert fyld. Samtidig forventer de effektiv betjening. Det nytter ikke noget, at telefonen ringer konstant, så personalet skal have hænderne fri til at lave sandwiches og samtidig ekspedere med et smil,” forklarer Adnan.
Altid tid til anbefalinger
Selvom en klassisk kylling bacon-sandwich med karrydressing er mange kunders favorit, står medarbejderne bag disken altid klar til at anbefale og inspirere de kunder, der ønsker at prøve noget nyt.
Hos Nadias Sandwich er konceptet ’månedens sandwich’ til de kunder, der ønsker at udforske nye smage. Samtidig kan Adnan bruge konceptet til at afprøve nye trends. “Det er vigtigt for mig at holde øje med tendenserne og finde de ingredienser, der i tiden er populære,” udtaler Adnan.
Sandwiches med gode værdier
Adnan har erfaret at især den yngre målgruppe vælger brød og fyld med udgangspunkt i de værdier, der betyder mest for dem.
“Når den yngre målgruppe vælger sin sandwich, vælger de med øjnene og efter de smage, de godt kan lide. Derfor skal råvarerne være gode og indbydende. Jeg er meget omhyggelig med at vise kunderne vores forskellige muligheder fx at der er mulighed for at tilvælge vegansk brød. Derudover vil jeg gerne fremtone de råvarer, som vi får fra lokale leverandører eksempelvis er vores kyllinger fra lokalområdet. Vi snitter desuden vores grøntsager løbende, så vi på den måde undgår madspild, og samtidig sikrer vi at grøntsagerne er friske og sprøde”, udtaler Adnan.
To nye bestsellers
Kurvene bag disken afslører, at der er et godt mix af både lyst og mørkt brød, som alle har det tilfælles, at de smager godt, har et godt bid og er særdeles velegnede til ’to go’. “Jeg bruger lang tid på at smage, dufte og teste, inden et brød kommer på kortet. Vores to nye sandwichbrød er blevet enormt populære – især det nye ’Rugstykke’ er en bestseller. Brødet har både et godt udtryk, god tekstur og god smag”, siger Adnan.