Cadillac på menuen
Menukortet bugner af lækkerier, men burgerne er dem, der trækker flest folk til – især Cadillacen – en klassisk burger med bøf, bacon og ost.
- ”Vi har p.t. 10 burgere på menuen samt skiftende sæsonburgere; halloweenburger, juleburger m.fl. Hemmeligheden bag en god burger er ordentlige råvarer; godt kød, godt brød, sprøde grøntsager og hjemmerørte dressinger. Vi prøver gerne noget nyt af, og før en ret får en fast plads på menuen, kører vi ofte en testperiode på et par uger, hvor vi får respons fra kunderne. Og vi har altid masser af nye ideer, der skal prøves af – fx vil vi fremadrettet tilbyde flere vegetarretter – også på burgersiden”, fortæller Linné.
Logo på brødet
Mht. brødet har burgerbollen på Stacy’s været den samme lige fra start. En briochebolle, præcis som den skal være ifølge amerikansk tradition, hvor fyldet og dermed saltmængden i burgeren afstemmes nøje efter den søde bolle.
- ”Bollen har krævet lidt tilvænning for kunderne, der jo fra de danske grillbarer er vant til en mindre sød bolle med sesam, men sådan gør man altså ikke i USA – og vi gør det så autentisk som muligt”, fortæller Linné.
Og Stacy’s gør mere end at vælge autentisk brød – de brændemærker nemlig hver bolle med dinerens logo.
- ”Det tager tid – i højsæsonen havde vi to mand på i otte timer hver dag – bare for at håndtere boller. Det er en investering, men mærket er prikken over i’et og en måde at skille sig ud på”, siger Linné.
Fokus på madspild
At intet er overladt til tilfældighederne står klart, når man besøger Stacy’s, og det gælder selvfølgelig også stedets håndtering af madspild.
- ”Da vi designede køkkenet, blev der lavet et specielt indhug i køkkenbordet til sorteringsspanden – det fungerer godt, og vi madsorterer til Dako Refood. Derudover forsøger vi altid at vejlede vores gæster, så de ikke bestiller mad, de slet ikke kan spise. Hvis de alligevel overvældes af mæthed, får de en doggy bag med hjem, så maden ikke går til spilde, men kan nydes senere”, fortæller Linné.
Succes fra start
Stacy’s Diner oplevede stor succes lige fra start og folk kommer både fra Køge og de omkringliggende byer for at spise på dineren eller hente take-away. I dag har stedet 158 ansatte om sommeren og 75 om vinteren. Men en ting er at indrette en fed diner – noget andet er at fortsætte den høje kvalitet og gennemførte stil. Når man spørger Linné, hvad hemmeligheden bag succesen er, svarer hun:
- ”Vi går ikke på kompromis – hverken med kvalitet på maden eller konceptet. Jeg kender enhver krog af min forretning. Jeg har selv været med i alt – lige fra at skrue lamper op – til at stå i køkkenet eller lave milkshakes bag baren. Jeg har stået ved grillen hele sommeren og oplevet, hvor mange ordrer, der popper ind, når det går vildest for sig. Det betyder, at jeg ser mine ansattes udfordringer og ved, hvor der skal sættes ind.
- Jeg optimerer hele tiden, og mit motto er: 'Du aldrig er bedre end den sidste tallerken, du har serveret'. Jeg er jo nordjyde, og jeg er flasket op med aldrig at hvile på laurbærrene. Det ligger simpelthen ikke til mig at læne mig tilbage og tænke, at nu går det sgu meget godt”, slutter Linné.