Dinersucces i Køge

 

Alt kan lade sig gøre, hvis man vil det!

 

Saftige burgere, frisklavede milkshakes, rockabilly-musik i højtalerne….Måske tror du, man skal krydse Atlanten for at opleve en vaskeægte amerikansk diner, men faktisk skal du bare en tur til Køge.

Her slog Stacy’s Diner dørene op i marts 2018. Modigt ville nogen måske sige, men sådan tænkte de ikke hos Stacy’s, hvor troen på en diner i Køge fra start har været lige så sikker, som den gennemførte stil. 

Erfaring bag

Indehaveren bag Stacy’s Linné Sommer har arbejdet som tjener og kok i 25 år. De sidste 10 år har hun drevet restaurant Arken på marinaen i Køge, så det er en erfaren restauratør, der står bag Stacy’s.

- ”Jeg havde egentlig helt andre planer med stedet her, men så en dag, da der var en masse gamle amerikanerbiler samlet på havnen, fik jeg ideen til en rigtig amerikansk diner”, fortæller Linné.

Planen tog hurtigt fart, og mens Linné ventede på byggetilladelse fra kommunen, indrettede hun dineren i hovedet.

- ”Da vi endelig kunne gå i gang, vidste jeg fuldstændig, hvordan den skulle se ud – bl.a. ville jeg have en rigtig amerikansk skolebus på facaden. Den skulle integreres som en del af restauranten, og det krævede da lidt, men det lykkedes jo.

Gennemtænkt koncept

Og sådan er det hos Stacy’s Diner. Alt er gennemtænkt ned i mindste detalje – fra de seje lamper lavet af billygter og toiletternes håndvaske lavet af bilhjul – til menuen, hvor hver eneste ret er nøje sammensat.

- ”Jeg får tics, når jeg ser ting, der ikke er i orden. Jeg gør intet halvt. Så vil jeg hellere lade være. Jeg tror, at alt kan lade sig gøre, hvis man vil det, og jeg har troet 100% på det her lige fra begyndelsen. Vi går all in”, siger Linné.

Cadillac på menuen

Menukortet bugner af lækkerier, men burgerne er dem, der trækker flest folk til – især Cadillacen – en klassisk burger med bøf, bacon og ost.

- ”Vi har p.t. 10 burgere på menuen samt skiftende sæsonburgere; halloweenburger, juleburger m.fl. Hemmeligheden bag en god burger er ordentlige råvarer; godt kød, godt brød, sprøde grøntsager og hjemmerørte dressinger. Vi prøver gerne noget nyt af, og før en ret får en fast plads på menuen, kører vi ofte en testperiode på et par uger, hvor vi får respons fra kunderne. Og vi har altid masser af nye ideer, der skal prøves af – fx vil vi fremadrettet tilbyde flere vegetarretter – også på burgersiden”, fortæller Linné.

Logo på brødet

Mht. brødet har burgerbollen på Stacy’s været den samme lige fra start. En briochebolle, præcis som den skal være ifølge amerikansk tradition, hvor fyldet og dermed saltmængden i burgeren afstemmes nøje efter den søde bolle.

- ”Bollen har krævet lidt tilvænning for kunderne, der jo fra de danske grillbarer er vant til en mindre sød bolle med sesam, men sådan gør man altså ikke i USA – og vi gør det så autentisk som muligt”, fortæller Linné.

Og Stacy’s gør mere end at vælge autentisk brød – de brændemærker nemlig hver bolle med dinerens logo.

- ”Det tager tid – i højsæsonen havde vi to mand på i otte timer hver dag – bare for at håndtere boller. Det er en investering, men mærket er prikken over i’et og en måde at skille sig ud på”, siger Linné.

Fokus på madspild

At intet er overladt til tilfældighederne står klart, når man besøger Stacy’s, og det gælder selvfølgelig også stedets håndtering af madspild.

- ”Da vi designede køkkenet, blev der lavet et specielt indhug i køkkenbordet til sorteringsspanden – det fungerer godt, og vi madsorterer til Dako Refood. Derudover forsøger vi altid at vejlede vores gæster, så de ikke bestiller mad, de slet ikke kan spise. Hvis de alligevel overvældes af mæthed, får de en doggy bag med hjem, så maden ikke går til spilde, men kan nydes senere”, fortæller Linné.

Succes fra start

Stacy’s Diner oplevede stor succes lige fra start og folk kommer både fra Køge og de omkringliggende byer for at spise på dineren eller hente take-away. I dag har stedet 158 ansatte om sommeren og 75 om vinteren. Men en ting er at indrette en fed diner – noget andet er at fortsætte den høje kvalitet og gennemførte stil. Når man spørger Linné, hvad hemmeligheden bag succesen er, svarer hun:

- ”Vi går ikke på kompromis – hverken med kvalitet på maden eller konceptet. Jeg kender enhver krog af min forretning. Jeg har selv været med i alt – lige fra at skrue lamper op – til at stå i køkkenet eller lave milkshakes bag baren. Jeg har stået ved grillen hele sommeren og oplevet, hvor mange ordrer, der popper ind, når det går vildest for sig. Det betyder, at jeg ser mine ansattes udfordringer og ved, hvor der skal sættes ind.

- Jeg optimerer hele tiden, og mit motto er: 'Du aldrig er bedre end den sidste tallerken, du har serveret'. Jeg er jo nordjyde, og jeg er flasket op med aldrig at hvile på laurbærrene. Det ligger simpelthen ikke til mig at læne mig tilbage og tænke, at nu går det sgu meget godt”, slutter Linné.

Klar til til en fagsnak om brød?

Kontakt en af vores distrikschefer, som gerne rådgiver om,
hvad vi kan gøre for din forretning.

Du finder nemt din nærmeste fagkonsulent,
så I kan sætte et møde op med det samme.

Find din salgskonsulent her